Leczenie przewlekłego zapalenia zatok – CEZ (Balloon Sinuplasty) - metoda minimalnie inwazyjna

W ostatnich latach coraz więcej chorych zwraca uwagę lekarza na dolegliwości typu: bóle głowy, przewlekły nieżyt nosa, oraz trudności w  oddychaniu przez nos, które najczęściej jest spowodowane przewlekłym zapaleniem zatok przynosowych. Najczęściej nie są to stany zagrażające życiu lecz mogą znacznie obniżać jakość życia. W Stanach Zjednoczonych obliczono, iż wydolność zawodowa chorego z PZZP to nawet 20% wydolności zdrowego człowieka. To schodzenie od dawna było wyzwaniem dla laryngologów. Stosuje się wiele terapii i poszukuje się nowych sposobów leczenia zapalenia zatok przynosowych. Jedną z istotnych przyczyn jest blokada ujścia zatoki, co powoduje zaleganie wydzieliny i rozwój zapalenia zatok.

Metody leczenia zatok przynosowych:

• Zachowawcze
  • Zabiegowe
    • Punkcja- przeprowadzana w znieczuleniu miejscowym. Polega na opróżnieniu zatok ze zgromadzonej w nich wydzieliny, ich przepłukaniu i miejscowym podaniu antybiotyku. Jednak zabieg taki usuwa tylko objawy, a nie przyczynę choroby
    • Operacje- najczęściej endoskopowe (bez naruszania powłok ciała, czyli za pomocą specjalnego „wziernika-światłowodu”, wyposażonego w miniaturowe narzędzia chirurgiczne), podczas których usuwa się zmienione wskutek stanu zapalnego tkanki zwężające kanaliki.
  • Minimalnie inwazyjne:
    • cewnikowanie endoskopowe zatok, zwane też balonikowaniem. Zaczęto ją stosować na świecie zaledwie trzy lata temu, a już wykorzystywana jest także w Polsce.

Do niedawna stosowane metody leczenia przewlekłego zapalenia zatok były z reguły bardzo obciążające pacjenta, ponieważ polegały na operacyjnym, szerokim połączeniu światła zatoki z jamą nosa, niejednokrotnie z zastosowaniem cięć w obrębie twarzy lub jamy ustnej. Dopiero zastosowanie zaawansowanych urządzeń optycznych: endoskopów, pozwoliło uniknąć bardzo radykalnych operacji, nadal jednak leczenie tą metodą jest dość inwazyjną.
       Kolejnym etapem w rozwoju otolaryngologii była stworzona parę lat temu, bardzo obiecująca metoda udrażniania naturalnych ujść zatok przynosowych czyli tzw. cewnikowanie endoskopowe zatok (CEZ), (ang. Balloon Sinuplasty)
      Zastosowanie balonikowania w medycynie: Zastosowanie baloników, znanych z innych specjalności medycyny, jak kardiologia lub radiologia interwencyjna, pozwoliło na wprowadzenie małoinwazyjnej techniki chirurgicznego leczenia tzw. "dużych" zatok przynosowych takich jak: szczękowe, czołowe i klinowe. Wprowadzanie do medycyny najnowszych materiałów i technologii pozwoliło wykonać sprzęt najbardziej zaawansowany technicznie. Balonoplastyka zatok jest to najnowsza technika udrażniania zatok przynosowych balonikiem, stosowana coraz częściej przez specjalnie przeszkolonych lekarzy otolaryngologów.  Zyskuje ona coraz więcej zwolenników zarówno wśród lekarzy, jak również pacjentów.
      Opis Metody:
  • Metoda ta należy do zabiegów małoinwazyjnych
  • Metoda ta polega na wprowadzeniu przez nos do naturalnego ujścia zatok niewielkiego cewnika z bardzo wytrzymałym balonikiem ze specjalnego tworzywa.
  • Chirurg  kontroluje położenie cewnika używając endoskopu.
  • Balonik napełnia się płynem pod ciśnieniem od kilku do kilkunastu atmosfer, co pozwala na skuteczne udrożnienie ujść zatok, a następnie na wypłukanie wnętrza zatok z zalegającej tam zapalnej wydzieliny.
  • Po usunięciu z nosa cewnika z balonikiem wcześniej zablokowane ujścia pozostają trwale otwarte.  Otolaryngolog wprowadza do niedrożnej zatoki prowadnik i giętki cewnik z umieszczonym na jego końcu balonikiem. Lekarz umieszcza balonik wzdłuż zablokowanego ujścia zatoki, po czym jest on napompowany.
  • Po udrożnieniu ujścia zatoki, balonik, cewnik i prowadnica zostają usunięte.
  • Dzięki zastosowaniu delikatnych i giętkich przyrządów do tzw. balonowania zatok, zabieg stał się bardziej bezpieczny i mniej inwazyjny niż klasyczna operacja. Uniknięcie chirurgicznego usuwania tkanek pozwala na redukcję ewentualnego krwawienia. Pacjenci szybciej wracają do zdrowia, a ryzyko powikłań pooperacyjnych jest znacznie mniejsze.

Należy podkreślić, że ta technika może być jedynie stosowana przez specjalnie przeszkolonych lekarzy specjalistów- otolaryngologów, posiadających certyfikat uczestnictwa w szkoleniu z Cewnikowania Endoskopowego Zatok (CEZ), (ang. Balloon Sinuplasty).