Septoplastyka
Zadaniem septoplastyki jest zmniejszenie niedrożności nosa, poprawienie oddychania podczas snu, eliminacja chrapania i przywrócenie prawidłowego funkcjonowania aparatu rzęskowego, którego zadaniem jest oczyszczanie i ocieplanie wdychanego powietrza. Septoplastyka polega wewnątrznosowym cięciu błony śluzowej, które pozwala skorygować zdeformowaną część chrzęstną i kostną przegrody nosowej bez pozostawienia blizn. Zabieg jest bardzo precyzyjny dzięki wykorzystaniu techniki endoskopowej. Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu ogólnym lub miejscowym i twa około 1 godziny. Znieczulenie ogólne zapewnia komfort pacjentowi, pozwala także na odpowiednie sterowanie ciśnieniem tętniczym krwi, co wpływa na zmniejszenie krwawienia w trakcie zabiegu.
Przegroda nosowa dzieli wnętrze nosa. Utworzona jest z kości i chrząstki. Przegroda nosowa winna przebiegać w linii pośrodkowej nosa. Gdy jej skrzywienie ogranicza drożność jamy nosa utrudnia przepływ powietrza. Najczęstszą przyczyną skrzywienia przegrody nosa jest uraz. Może to być uraz nosa przebyty niedawno lub w odległej przeszłości, np. w dzieciństwie, a nawet uraz okołoporodowy, gdyż skrzywienie może powodować dolegliwości długo po wystąpieniu urazu, ze względu na to, że zmiany często nasilają się wraz z upływem czasu, a u dzieci wygięcie przegrody może się zwiększyć w miarę wzrostu.
Najczęstszym problemem, z jakim zgłaszają się pacjenci ze skrzywieniem przegrody nosa, jest jednostronne lub obustronne ograniczenie drożności nosa. Niedrożność w takich przypadkach często nasila się w nocy i może powodować zaburzenia snu. Innym objawem deformacji przegrody nosa mogą być nawracające zakażenia zatok nosa przynosowych.
Wskazaniami do operacji w przypadku skrzywienia przegrody nosa są: trudności w oddychaniu przez nos, nawracające choroby zatok przynosowych czy dróg łzowych, nawracające krwawienia z nosa, niedostateczna drożność nosa wpływająca na mowę, nasilone zmiany alergiczne błony śluzowej, względy kosmetyczne w przypadkach widocznego skrzywienia chrząstki przegrody. Zadaniem septoplastyki jest wyprostowanie (skorygowanie) przegrody. Septoplastyka polega na minimalnej resekcji chrząstki i kości (np. usunięciu tylko wypukłości i ostróg) oraz na starannym ustawieniu zmobilizowanego szkieletu chrzęstno-kostnego przegrody w linii pośrodkowej ciała. Celem operacji jest polepszenie oddychania przez nos, przywrócenie symetrii wnętrza nosa bez zmiany jego wyglądu zewnętrznego, usunięcie niedrożności nosa, prowadzące do zmniejszenia objawu chrapania. Zazwyczaj jest prowadzona w znieczuleniu ogólnym. Operacja trwa ok. 1 godz. Zazwyczaj jest zabiegiem wykonywanym w trybie jednodniowym. Po operacji może dojść do obrzęku błony śluzowej, który może utrzymywać się do 10-14 dni. Przez ponad 4 dni może występować wydzielina podbarwiona krwią. Nos może być opuchnięty i zaczerwieniony. Powinno się unikać podróżowania samolotem i wykonywania ćwiczeń przez 10 dni po zabiegu. Istnieje kilka możliwych komplikacji zabiegu: ryzyko krwawień z nosa wymagających powrotu do szpitala, zakażenie nosa wymagające leczenia antybiotykami, czasami mogą wystąpić perforacje w przegrodzie nosa po jej skorygowaniu.