FESS - Funkcjonalna endoskopowa chirurgia zatok przynosowych (ang.functional endoscopic sinus surgery)
Metoda ta polega na zmniejszeniu objawów zapalenia zatok przynosowych oraz/lub polipów nosa. Jest minimalną interwencją chirurgiczną. Indywidualnie dostosowana jest do potrzeb każdego pacjenta. Zwykle przeznaczona jest dla pacjentów, u których leczenie samymi lekami donosowymi lub antybiotykoterapia nie przynoszą poprawy. Jest przeprowadzona przez nozdrza w znieczuleniu ogólnym. Nie powoduje blizn na skórze twarzy. Podczas operacji zostają usunięte cienkie blaszki kostne i błona śluzowa objęte stanem zapalnym. Podczas operacji stosuje się narzędzia specjalnie przystosowane do zabiegu tak aby uzyskać zminimalizowanie bliznowacenia podczas gojenia się ran pooperacyjnych w nosie co umożliwia znacznie szybszy powrót do zdrowia. Po zabiegu nos może mieć ograniczoną drożność do 2 tygodni. Pacjent może odczuwać lekki dyskomfort lub czuć się zmęczony przez pewien czas.
Zabiegi FESS są obecnie podstawową i nowoczesną metodą przewlekłego zapalenia zatok przynosowych. Kwalifikacja do leczenia operacyjnego odbywa się na podstawie konsultacji laryngologicznej w trakcie wizyty u lekarza, podczas, której jest wykonywane badanie endoskopowe nosa. Przed zabiegiem wykonuje się tomografię komputerową nosa i zatok przynosowych, dzięki której możliwe jest określenie zmian w obrębie zatok przynosowych.Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu ogólnym z zastosowaniem mikrochirurgię zatok przynosowych, której towarzyszy wizualizacja. Założeniem tej metody jest usunięcie zmian w obrębie ujść zatok przynosowych będących przyczyną zaburzeń wentylacji i drenażu zatok przynosowych. Czynnościowa mikrochirurgia endoskopowa przewlekłego stanu zapalnego zatok przynosowych jest techniką operacyjną z wyboru, polega na minimalnej interwencji chirurgiczną w początkowych fazach procesu zapalnego. Przeprowadzana jest wewnątrznosowo, bez konieczności cięcia skóry w obrębie twarzy. Zabieg prowadzony jest pod kontrolą endoskopu co umożliwia usunięcie tylko tych tkanek, które objęte są procesem chorobowym z zachowaniem nienaruszonych struktur anatomicznych, które nie są objęte procesem zapalnym. Jedną z zalet zabiegów FESS jest krótki czas hospitalizacji chorego. Celem zabiegu jest przywrócenie prawidłowej wentylacji zatok przynosowych. Długotrwałe utrzymywanie się stanu zaburzonej wentylacji jest główną przyczyną powstawania zmian w obrębie błony śluzowej i gromadzenia się wydzieliny wewnątrz światła zatok, co stanowi podstawę procesu zapalnego. Usunięcie błony śluzowej obejmującej tylko tkankę zmienioną zapalnie wpływa korzystnie na skrócenie procesu gojenia i skuteczne wyeliminowanie przyczyn zapalenia zatok przynosowych. FESS przeprowadzany jest z zastosowaniem specjalnych mikrochirurgicznych narzędzi wprowadzanych przez otwory nosowe, co umożliwia uniknięcie cięć skórnych na twarzy.